Oct 12, 2011

Cheese Tart: Blueberry & Strawberry Filling

       Assalam semua....bersiaran semula di pagi Rabu ini. Kali ini Lina nak berkongsi resepi Cheese Tart pula. Filling boleh guna pelbagai mengikut citarasa masing-masing. Mana nak beli? buat sendiri boleh or lagi senang...beli jer kat kedai jual bahan-bahan bakeri...I'Allah ader. Di Kluang Lina cari di Kim Wah / Kim Hoe or kalau balik ke Perak biasanya Lina akan singgah di Yummie Bangi.Kenapa Yummie? Coz dekat ngan h/way. Tak yah nak keluar h/way jauh-jauh.Lagipun barang-barang kat c2..dibandingkan ngan harga di Kluang of course lagi murah.Tapi idokler..sebab nak beli turun ke Bangi...tak berbaloi u.Furthermore..c2 jer yang Lina tau...hihihii...;).Keinginan tu ader untuk pergi ke Kedai Bakeri Pandan, tapi belum terlaksana lagi..I'Allah satu masa nanti....
     Oh yer...blog Lina nie bukannya fokus pada resepi semata2.Koleksi resepi nie adalah sebagai rujukan untuk diri Lina sendiri then Lina terjemahkan untuk di kongsi bersama.Hardcopy memang ader sebagai backup untuk softcopy. Masa Lina kerja dulu..my boss selalu pesan..even kita ader teknologi...make sure all your data ada hardcopy. Jangan depends sangat dengan komputer. Once no electricity u dah tak boleh nak access data. Bila dipk2 balik..memang betul pun..cuma kita nie kekadang malas nak simpan kertas berlambak-lambak.
     Blog ni dikongsi bersama dengan en suami tersayang..Mr Azli. Since our biz pun memang usaha kami bersama. Untuk blog adalah urusan yang perlu Lina settlekan. Biasanya my hubby terlibat dalam costing n halatuju our biz. Apa-apa pun idea, Lina akan proposed kat dia dulu then baru ok or x. Kami akan bincang bersama-sama..Alhamdulillah...rezeki yang Allah nak bagi sentiasa ader. Yang penting usaha then tawakal.
    Panjang plak story kali ini yer...Kita sambung lain kali yer. So ini resepinya. Pada sesiapa yang ader bertanya di FB resepi Cheese Tart Lina nie...cuba-cubalah yer. Bahan yang ringkas dan mudah.


Blueberry Cheese Tart

Untuk corak, lorek kan 3 line blueberry filling kemudian tarik di tengah2. Siap :)
  



Strawberry Cheese Tart
 
Untuk corak, lorek kan 4 line bentuk U dan tarik kat tengah2.


Kulit Tart

100gm  gula aising (terpulang pada individu nak letak or tidak)
200gm  butter
420gm  tepung gandum
1 biji telur Gred B (Lina guna aper yang ader jer..hihiii..)

Cara membuat Kulit Tart
  1. Campurkan semua bahan dan uli menjadi doh (cara Lina : pukul gula dan butter sampai kembang,then masukkan telur..pukul lagi hingga sebati then untuk tepung Lina uli pakai tangan jer..masukkan sedikit demi sedikit)
  2. Tekan doh kedalam acuan tart (boleh juga simpan doh dalam peti sejuk untuk mendapatkan kulit yang lebih crispy...but Lina nie malas nak tunggu...pas siap jer terus terap dalam acuan)
  3. Bakar pada suhu 160 C (ikut oven masing-masing juga) sehingga kekuningan and masak.

Cheese as Filling

1 kg Cream Cheese ( Biasanya Lina guna 200g cream cheese - 1pek)
500gm gula aising (Lina guna100g gula aising)
1 tin susu cair (Lina guna 80g susu cair)

***since sukatan asal berubah so Lina nisbahkan untuk sukatan Lina sendiri

Cara membuatnya:
  1. Pukul cream cheese dan gula hingga kembang
  2. Masukkan susu cair.pukul lagi hingga adunan sebati
 so kulit dah ader n cream cheese pun dah siap adun.Macammaner nak jadikan cheese Tart???
Senang jer...bagi yang dah tau...bagi yang belum tau...
  • Susun kulit tart dalam dulang pembakar.Paipkan/sudukan filling yang disukai (Blueberry or Nenas or Coklat or Mangga dan sebagainya).
  • Cream Cheese yang dah siap di adun tadi masukkan dalam piping bag / beg plastik yang putih tu pun boleh..tak kisahlah masukkan dalam aper pun yang penting senang nak paipkan dalam kulit tart.
  • Paipkan cream cheese tadi dalam kulit tart yang dah diletakkan filling.Sukatan...sesuka rasa...;)
  • Untuk deco atas...buatler sesuka hati...hihihihi...
  • Bakar pada suhu 160 C selama 15-20min (suhu pun bergantung pada oven masing-masing).Lina guna oven kecik jer so suhu 120 C guna api bawah selama 10minit.
TADAAAA!!!!!Dah siap...dah boleh makan..Resepi nie Lina dapat masa pergi belajar buat tart satu masa dulu.Kenapa belajar yer? Macam biasa...en suami saya teramatlah suka makan..then menjadi satu bisness...;)

So pada sesiapa yang nak cuba tu...no hal...cubalah...I'Allah jadi...kalau ader masalah boleh jer tanya.Jangan malu-malu yer..I'Allah mana yang tau Lina akan jawab.Yang Lina tak tau?Hihihi..kita tanya pada yang pakar....

Sekian...Jumpa Lagi...Adios...Amigos...Sayonara

5 comments:

  1. suka sgt mkn cheese tart.. nk buat, tp x dak oven.. sob sob.. =(
    tp klu ada nnt mesti nk try buat sbb mcm senang je nk buat.. ;)

    ReplyDelete
  2. Umairah : xper...pelan2 kayuh beli oven then cuba...I'Allah tak kan kecewa ngan rasanya...;)

    ReplyDelete
  3. terima kasih sbb bkongsi...semoga perniagaan lyna akan terus bjaya...aminn..pasni nk try lah..

    ReplyDelete
  4. Khairiah : no problem...;)..thanks juga sebab sudi singgah n baca coretan blog ini.Try...jgn tak try yer...;)

    ReplyDelete
  5. lyna
    kalo pakai tepung superfine bleh x..nk blaja kene tnye hihi..

    ReplyDelete

Suka Kami di Mukabuku

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...